טיפים ללמידה

1. בפיזיקה מקפידים על צורת הפתרון , תשובה נכונה לא מזכה בניקוד מלא. כדי לקבל את מלא הניקוד יש להקפיד על כתיבת ביטוי, הצבת נתונים, ערך תשובה סופית ויחידות נכונות. 

2. היכולת שלכם לכתוב פתרונות מסודרים וטובים במבחן תלויה בתרגול , לתלמיד שלא מקפיד על כתיבת פתרונות מסודרים בתרגול , יהיה קשה לשנות את הסגנון במבחנים. 

3. בתהליך כתיבת הפתרון , מורכב משני שלבים: חשיבה וכתיבה.  התיאום והסנכרון בין השלבים מאוד חשוב .

 לתלמיד בעל יכולת ניתוח והבנה טובים, שלא חושב מספיק ,יהיו הרבה מחיקות ,ילחץ ויאבד ריכוז. הוא  מתרגל  "לתמרן" , מתיש את עצמו , והכל בגלל כמה שניות של חשיבה שהוא צריך , אבל לא נתן לעצמו את הזמן הזה.  

תלמיד שמשקיע מספיק חשיבה לפני הכתיבה , לא מתחרט אחרי הכתיבה לא מוחק, הוא חושב כנדרש , כותב, נרגע , מעצים את הבטחון ואת יכולת הריכוז. וחוסך הרבה זמן....


4. לא על הכל אפשר לחשוב מראש, לכן לפעמים עושים הפסקה מהחשיבה הפיזיקלית, כדי לעשות עבודה מתמטית . ולאחר מכן חושבים פיזיקלית על התוצאות המתקבלות.

5.  יש שאלות שהפתח לפתרון נמצא בפרט קטן. ויש שאלות שהמוקשים הנפוצים טמונים בחוסר הקפדה על פרטים קטנים. 

 לכן בפיזיקה , ובמדעים מדויקים בכלל , סוד ההצלחה טמון בהקפדה על הפרטים הקטנים. 

6. גודל שטח הדף בו נכתב הפתרון הוא חשוב.  גם בשביל בודק המבחן וגם בשבילכם, פתרונות הממוקמים בחלקים קטנים של הדף  יכולים להלחיץ . ולהקשות על ראיית התמונה הכללית.

7. יש רגעים במבחן שבהם אין לתלמיד מושג איך לפתור את השאלה . ולכל תלמיד יש רגעים כאלו בכל מבחן!

    גם אם מי שכתב את השאלות ישב לפתור אותן , תוך כדי פתרון הוא יעצור  לחשוב , כי הוא באמת לא יודע מה בדיוק צריך לעשות.

   כאשר אין לתלמיד בטחון , והוא מגיע לסיטואציות האלו , הוא יכול להיבהל , להתייאש מהר , לרוב הוא מסתפק , בתשובה שטחית , שהוא לא בטוח בה.

   צריך להבין שהשאלות בפיזיקה הן לא שאלות בלוח הכפל. הן מצריכות התבוננות וחשיבה , לא צריך להתרגש כשלא יודעים לפתור , סבלנות... הכל מסתדר.

8. יש פער בין היכולות האמתיות של התלמיד , ליכולות שהוא חושב שיש לו . אם הפער הזה לא היה קיים , תלמידים היו יכולים להיבחן בבחינת הבגרות בפיזיקה בחטיבת ביניים. 

  כשמרים משקולות מתחיל מנסה להרים משקולת מסוימת ללא הצלחה, הוא מנסה להרים שהוא מגלה שהוא באמת לא יכול . 

  למחרת הוא שוב מנסה ושוב הוא מגלה  שהוא לא יכול . אם הוא לא יתייאש ......... הוא יתקדם! ואם הוא יתייאש ...לא יתקדם! בכל מקרה התלמיד תמיד צודק.

 



שינוי אחרון: 5/11/2019, 08:18