טיפים לקראת מבחן הבגרות

1.תרשים כוחות 


עריכת תרשים הכוחות היא אחת הפעולות החשובות והקריטיות ביותר בבחינת הבגרות במכניקה.

לא משנה כמה אתם מוכשרים , בסוף יש שאלות שגם פרופסור לפיסיקה לא יכול לפתור בלי תרשים כוחות.


בני האדם לא מצליחים לדמיין את הכוחות ולהגיע למסקנות ,הם חייבים לראות תרשים כוחות ומהתרשים להגיע למסקנות!!


משרד החינוך מודע לבעיה הנוצרת מאי כתיבת תרשים כוחות, לכן בחלק מהשאלות יש סעיף מקדים העוסק בעריכת תרשים כוחות.


לא תמיד יש סעיף נפרד לעריכת תרשים כוחות.


תעשו לעצמכם טובה, אל תדלגו על שלב עריכת תרשים הכוחות!



2. כל פתרון מבוסס על הבנת השאלה .


כדי להבין את השאלה יש לערוך תרשים, לכתוב נתונים , לסמן על דף הבחינה מידע חשוב וכ"ו . 


תלמיד שלא מבין היטב את השאלה , יכול בטעות לנסות לחשב נתון שמופיע בשאלה, ובטעות.... לנסות לפתור מערכת משוואות , ובטעות... לחפש עוד משוואה ולעשות עוד טעויות אחרות. וכל זה רק בגלל שהוא לא שם לב לפרט אחד בשאלה.


לכולם לוקח קצת  זמן להפנים את המשמעות של תוכן השאלה.   תוך כדי הפנמה והרהור -  תקראו שוב את השאלה!


אני אישית לא קורא שאלה פעמיים, אני מכיר את עצמי: אני  חייב  לקרוא את השאלה שלוש פעמים.


תהיו נחמדים לעצמכם , תנו לעצמכם עוד קצת זמן.

אל תתחילו לפתור את השאלה לפני שאתם בטוחים שהבנתם היטב  את כל השאלה על כל פרטיה.




3. חשוב להקפיד על פתרון מלא כנדרש, ומנומק היטב.


3.א- יש לכתוב משוואות מלאות , ולבטא מהן את הגודל הפיזיקלי המבוקש.

         ורק לאחר מכן להציב את הנתונים בביטוי שפותח.

      *במקרים בהם נעשה שימוש במשוואה ריבועית , כמו פונקציית מקום זמן לתנועה מואצת  , אין צורך לכתוב ביטוי לזמן. 


      הצבת נתונים בשלבים מוקדמים , לא מאפשרת  לראות את הקשר בין הגדלים הפיזיקליים.


      מאוד לא מומלץ לעבוד על חצאי משוואות בנפרד , ולחבר בין חצאי המשוואות בסוף.

      זאת הדרישה, בודקי מחברות הבגרות מונחים להקפיד  על כתיבת הביטויים לפני ההצבה.


3.ב-  לא להסתפק בהסברים שטחיים.

לדוגמה:  על גוף פועלים שני כוחות זהים בגודלם ובכיוונם , שואלים מה התאוצה של הגוף .


תלמיד שיכתוב התאוצה אפס : כי כוח אחד פועל ימינה וכוח שני פועל שמאלה , לא יקבל ניקוד מלא.

התשובות צריכות להיות מלאות ומקיפות !



3.ג- במקרים שאפשר להתחיל מכתיבת התשובה הסופית(כמו בשאלות נכון לא נכון ) ,

       מומלץ להתחיל מכתיבת התשובה ולאחר מכן לנמק.

         זה יעזור לכם לכתוב תשובה קצרה וקולעת.


 

3.ד-  יש לענות רק על מה ששאלו ,  לא לבזבז זמן על ה"פגנת ידע".

             אם כתבתם משהו לא נכון , זה פוגע בציון גם אם זה לא קשור לשאלה.

             ת'כלס, כל כתיבה שלא קשורה לשאלה יכולה רק לפגוע לכם בציון ולבזבז לכם זמן מאוד יקר.


           להרשים את הבוחן בידע ,זה דומה לשחקן כדורגל שבמקום להתמקד במשחק  מנסה להרשים את הקהל.


            מי שבודק את המבחן שלכם הוא מורה לפיזיקה , הרבה פעמים אצל מורים לפיזיקה חוק זה חוק .

          כתבתם משהו לא נכון , או לא מספיק מדויק , הם מורידים נקודות. גם כשהטעות נמצאת בתוך תוספת מיותרת!


אל תנסו להרשים את הבוחן , הוא לא מכיר אתכם, ואתם לא מכירים אותו. נסו להרשיםו את האוניברסיטה עם ציון 100 בבגרות פיזיקה.



3.ה- בכל שימוש בעקרון פיזיקלי , לפני השימוש בעיקרון - יש לנמק מדוע ניתן להשתמש בעיקרון!


במקרים בהם האנרגיה המכנית נשמרת: חשוב לציין:

" רק כוחות משמרים עושים עבודה, לכן האנרגיה המכנית הכוללת נשמרת". 


במקרים בהם התנע נשמר  חשוב לציין:

  "בזמן ההתנגשות תנועת הגופים מושפעת רק מכוחות פנימיים לכן התנע הכולל של הגופים נשמר".




3.ו-  הכי קל במהלך המבחן , לשכוח שאתם במבחן ....

        ובטעות לכתוב תשובות כלליות ולא מנומקות פיזיקלית. 

        

עליכם לזהות את העיקרון הפיזיקלי עליו מבוסס הפתרון , לכתוב מדוע העיקרון רלוונטי , ולנמק את תשובתכם בהתבסס על העיקרון . אחרי שמצאתם את העיקרון , עליתם על דרך המלך... צריך רק לדעת איך לנסח את התשובה בצורה הנכונה.

 אל תתפתו לנמק בהיגיון כללי . המבחן הוא על הבנת העקרונות , המבחן הוא לא אוסף חידות!



שאלה לדוגמה: גוף נע במעלה מסילה אנכית חלקה מנקודה A לנקודה B, ומהירותו קטנה, הסבר מדוע.


תשובה כללית לא מבוססת - הגוף עולה לכן המהירות שלו קטנה( זה נתון , השאלה למה זה קורה)

                          

תשובה פיזיקלית מבוססת-  האנרגיה המכנית נשמרת במקרה זה מכיוון שרק כוח הכובד עושה עבודה.

נכתוב את משוואת שימור האנרגיה, נקבע מישור ייחוס בנקודה.....:


                             bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold E subscript bold A bold equals bold E subscript bold B
bold E subscript bold K subscript bold A end subscript bold plus bold U subscript bold A bold equals bold E subscript bold K subscript bold B end subscript bold plus bold U subscript bold B
bold 1 over bold 2 bold times bold m bold times bold V subscript bold A to the power of bold 2 bold plus bold m bold times bold g bold times bold h subscript bold A bold equals bold 1 over bold 2 bold times bold m bold times bold V subscript bold B to the power of bold 2 bold plus bold m bold times bold g bold times bold h subscript bold B


 נתון כי hB גדול מ hA ,לכן ממשוואת שימור האנרגיה  VB בהכרח קטן מ VA. לכן המהירות קטנה.


גם לשאלות פשוטות יש לכתוב תשובות מלאות ומנומקות היטב.

                                 

3.ז- יחידות

על אי רישום יחידות בתשובה סופית מורידים נקודה , גם אם הסעיף הוא של שתי נקודות!


השימוש ביחידות עוזר להבין את המשמעות של הגדלים הפיזיקליים .

על אי כתבית יחידות ניתן לאבד  יותר מעשר נקודות.


תלמידים שמפסידים "סתם" נקודות, זה בדרך כלל על אי כתיבת יחידות. 



3.ח- אי דיוקים מובילים לטעויות


אי דיוקים בתרשימים , בגרפים או בערכי הגדלים הפיזיקליים  עלולים  להוביל לטעויות ולמסקנות שגויות.


אתם עורכים תרשים כוחות- ערכו תרשים מלא ומדויק.  התייחסו לכל הכוחות, הקפידו לסמן כל כוח בכיוון הנכון.

אם תחסירו כוח אחד , או תטעו בכיוון של אחד הכוחות לא תוכלו לפתור נכון את השאלה.


היה לי תלמיד שכתב בלחץ הבחינה את המספר "36" אבל בגלל הלחץ את הספרה שש הוא כתב קצת דומה ל לספרה"0" , בהמשך במקום לכתוב "36" כתב "30".


לא סתם מקצוע הפיזיקה מוגדר כלימודי מדעים מדויקים.


3.ט- סיימתם לכתוב את הפתרון , תעברו על כל המבחן, לפני שאתם מגישים אותו


תלמידים שמקבלים 100 בבגרות, הם בני אדם, ולא מלאכים .  הם קיבלו 100 מכיוון שהם  עברו על המבחן ביסודיות לפני שהגישו , ערכו שפצורים אחרונים , ורק אז הגישו.


לקבל 100 בפיזיקה , זה לא רק להבין את העקרונות ולמצוא את התשובה הנכונה.

 זה גם להשאיר זמן לחזור על הפתרונות.



4. כמה דברים  לגבי גרפים


4.א- עריכת הגרף- ערכי השנתות בצירים חייבים להשתנות בערך קבוע, גם השינוי בין הראשית לשנת הראשון .

                        הצירים חייבים להתחיל מאפס.

                        חשוב לסמן את הנקודות בצורה מדויקת ולהשתמש בסרגל במידה והגרף ליניארי. 

                        לא לשכוח לציין את שמות הצירים ויחידותיהם

על אי שימוש בסרגל מורידים נקודה.



4.ב- קביעת הישר המסתבר ביותר-   יש לקבוע את הישר המסתבר ביותר בהתאם לפיזור הנקודות בגרף, להשתדל להעביר את הישר המסתבר ביותר כך שהוא ייצג את כל הנקודות. (הדיוק כאן מוגבל. וזה בסדר).


4.ג-  מסקנות מהגרף- כמעט תמיד במקרה של גרף ליניארי הפתרון נמצא בשיפוע הישר המסתבר ביותר .


 בחישוב השיפוע יש שתי טעויות נפוצות:

 1- חישוב השיפוע - רק מנקודות הנמצאות על הישר המסתבר ביותר! ולא מנקודות המתקבלות מהמדידה(אלא אם כן הן בגרף)

 2- יחידות- כמעט כולם שוכחים שיש יחידות לשיפוע ! מאוד מקפידים על זה. היחידות הן היחס בין היחידות בציר אנכי ליחידות בציר האופקי. במתמטיקה אין יחידות לשיפוע ,בפיזיקה יש!!!!!!!! יש להקפיד על כתיבת יחידות בשיפוע הגרף.


4.ד- בנוסחאות יש להשתמש בערכי הגדלים הפיזיקליים ביחידות תקניות, בגרפים היחידות בצירים יכולים להיות לא תקניות. לכן, מאוד חשוב לשים לב ליחידות הצירים בגרף, במידה והיחידות לא תקניות יש להמיר אותם ליחידות תקניות.



5. יש שאלות שמהלך הפתרון שלהם לא ידוע.

הרבה פעמים אתם מקבלים שאלות שבהתחלה "אין לכם מושג" איך פותרים אותם. אבל אתם יודעים...

 שהאנרגיה נשמרת - אז תכתבו את משוואת שימור האנרגיה!

 אתם יודעים מי הכוחות שפועלים - אז שימו תרשים כוחות ותכתבו את משוואות התנועה!

פועלים רק כוחות פנימיים- אז תכתבו את משוואת שימור התנע!


 כי ככה זה........דברים שרואים מכאן , לא רואים משם.


השתמשתם בכל העקרונות הפיזיקליים ולא מצאתם את הפתרון , כנראה חסרה משוואה נוספת....... גיאומטרית! 


אם אתם לא יודעים איך לפתור - תכתבו מה שאתם יכולים לכתוב! סיכוי לא קטן, שמשם תדעו איך להתקדם.



 

6. לא לפחד מכלום!

הפחד מפריע לכם להתרכז , גורם להיות פחות חדים ופחות מדויקים. 

מפחדים קצת ? .....אל תסתכלו על השעון, אל תתמקדו בניקוד השאלה,  תקראו שוב את השאלה ,השתמשו בדף טיוטה , שאתם יודעים שאתם לא מגישים אותו , תרגישו בנוח לקשקש,  תבחנו את המשמעויות מכמה כיוונים , מספיק כיוון אחד שמתאים לעקרונות.


וסבלנות! תכף תחשבו על כיוון לפתרון השאלה.


תזכרו את כל הפעמים שהתמודדתם עם שאלה קשה במבחן , ולא ידעתם מה לעשות. ובסוף הסתדרתם. 


ואתם יודעים איך זה........תמיד אחרי שמגישים את המבחן , אתם רואים את הפתרונות ואומרים ,  זה לא היה כל כך קשה!



7. ההזדמנות.


הצלחה בלימודי הפיזיקה , זאת הזדמנות טובה , לעשות כיבוד הורים.

הלך טוב במבחן , אל תחכו לתוצאות, נכנסתם הביתה, תגידו להורים שהלך ממש טוב, תשתפו אותם!!


begin mathsize 24px style space space space box enclose bold minus bold הטובים bold space bold הימים bold space bold אחד bold space bold יהיה bold space bold שזה bold space bold תדאגו bold minus end enclose end style



אם מותר לי לבקש מכם משהו... זה מה שאני רוצה.



בהצלחה בפיזיקה , ומקווה שתצליחו לנצל את ההזדמנותsmile

נסים.




Last modified: Monday, 20 June 2022, 10:12 PM